«Γεννήθηκα στη Λέσβο και την αγαπώ σαν την αγκαλιά της μάνας. Με
καλοδέχτηκε και απλόχερα μου πρόσφερε τη λαμπρότητα και τη ζεστασιά του ήλιου,
το γαλάζιο του ουρανού, την αρμύρα της θάλασσας, το πράσινο της υπαίθρου της,
το ασημοπράσινο των ελαιώνων, το πολύχρωμο των αγριολούλουδων. Μου χάρισε τους
πολύτιμους παιδικούς μου φίλους, ατέλειωτες ώρες κυνηγητού στις αλάνες.
Στρατής Αθηναίος
Ο Στρατής Αθηναίος γεννήθηκε στο 'Ιππειος της Λέσβου το 1953.
Ξεκίνησε να ζωγραφίζει από πολύ μικρή ηλικία.
Το 1970 μετακόμισε στον Πειραιά και το 1971 άρχισε να ασχολείται συστηματικά με
τη ζωγραφική.
Επέστρεψε στη Μυτιλήνη το 1976, όπου συναναστράφηκε με καλλιτέχνες της εποχής,
όπως ενδεικτικά τον Ιάκωβο Μουτζουρέλλη, φίλο και συνάδελφο, που τον μύησε στην
ιστορία της τέχνης.
Το 1980 εγκαταστάθηκε στην Αττική.
Στην Αθήνα παρακολούθησε μαθήματα χαρακτικής στο εργαστήρι "Χαρακτικής
Αθηνών" των Pandolfini - Δήμητρας Σιατερλή.
Μέχρι σήμερα ζει και εργάζεται στον Πειραιά, ενώ ταξιδεύει στο εξωτερικό για να
ενημερώνεται καλλιτεχνικά και για να παρουσιάζει τα έργα του.
Στα πολλά χρόνια της επαγγελματικής του ενασχόλησης με τη ζωγραφική παρουσίασε
το έργο του τόσο σε ατομικές όσο και ομαδικές εκθέσεις
Έχει πραγματοποιήσει 29 ατομικές εκθέσεις και πολλές ομαδικές παρουσίες σε
Ελλάδα και εξωτερικό.
ατομικές εκθέσεις
Ενδεικτικά αναφέρονται οι ατομικές:
Gallery 13 - Soho Νέα Υόρκη - Η.Π.Α. (1993), Πινακοθήκη Μυτιλήνης - "20 Χρόνια Στρατής Αθηναίος" (2001), Gallery Zygos - Αθήνα (2007), Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά - "μια αναδρομή" (2009)
και οι ομαδικές:
"Αθήνα, Εικαστικά" - Κέντρο Τεχνών - Αθήνα (1985), XX Rrix
International d'Art Contemporain - Monte Carlo(1986), "Petits Format au
Faudourg" - Gallery Espace Delpha - Saint-Honore Παρίσι Γαλλίας (1987),
"Τέσσερις Έλληνες Ζωγράφοι" - Art Thema Gallery - Βρυξέλλες Βελγίου
(1995), Έκθεση Σχεδίου Σβέτσιγκεν Γερμανίας (1998), "15 Greek
Artists" - World Fine Art Gallery - Νέα Υόρκη Η.Π.Α. (2000), "1η
Τριενάλε Ελληνικής Χαρακτικής" - Πινακοθήκη Πιερίδη - Αθήνα (2001),
"7 Greek Artists" - Museum De Arta Cluj - Ρουμανία (2002),
"Λιμάνια του Ελληνισμού" - Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης -
Θεσσαλονίκη (2005), Η ιστορία ενός εργαστηρίου "Pandolfini -
Σιατερλή" - Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων (2008).
Πηγή: www artinfotoday.gr
Η ζωγραφική του δύναται να κατανεμηθεί σε δύο κύκλους, σε
αυτόν της τοπιογραφίας, όπου εμπνέεται κυρίως από τη γενέτειρά του Μυτιλήνη,
και σε εκείνον όπου κυριαρχούν βασανισμένες οι ανορθόδοξες μορφές. Τόση η
ψυχολογική ακτινοβολία και τέτοιο το μνημειακό μεγαλείο των συνθέσεών του, ώστε
η εκφραστική ποιότητα της φόρμας είναι ίδια με τη δύναμη του γλυπτού.
Διακριτικά της δουλειάς του η σκληρότητα, οι αλληγορισμοί και η άγρια δυναμική.
Ακόμα η δραματικότητα, το πάθος και η ορμή που σε κάνουν να πιστεύεις πως
άνθρωποι και ζώα σχεδόν ξεφεύγουν από τον καμβά και ξεχύνονται ακράτητα στη
φύση. Η μοναχικότητα, τα αδιέξοδα του σύγχρονου ανθρώπου αλλά και η μεγαλοσύνη
του δηλώνονται με μια ροπή προς την παραμόρφωση, ως στοιχείο ενός ακραίου
ρεαλισμού, και με μια ξεχωριστά προσωπική χρήση του χρώματος, όταν αυτό δηλώνει
είτε την κίνηση είτε τον χώρο. Ιχνογραφώντας άλλοτε την απόγνωση και άλλοτε την
ελπίδα με την έλευση μιας νέας ζωής, ενίοτε δε την τιμωρία, προκαλεί στο
υποσυνείδητο του θεατή την επιθυμία μιας ενεργού επικοινωνίας με το έργο. Η
τέχνη είναι το μόνο μέσο το οποίο επιτρέπει στον άνθρωπο να ενώσει τη λογική
του σκέψη με τη μαγική του σκέψη. Κι αυτό ακριβώς συμβαίνει με τη
ζωγραφική του Στρατή Αθηναίου. Η περιέργεια, ο μαγνητισμός, η ψευδαίσθηση μας εξωθούν
να τολμήσουμε ένα βήμα πέρα από τα όρια της λογικής, αυξάνοντας έτσι και την
αντίληψη της ματιάς μας πέρα από σημεία που μπορούν να αναγνωριστούν.
Ειρήνης Αϊβαλιώτου
Ειρήνης Αϊβαλιώτου
Από μικρό παιδί η Λέσβος τον ενέπνευσε. «Ο μόχθος των αγροτών και των
ψαράδων, το γαλάζιο της θάλασσας, το χρυσό από τα στάχυα, το τραγούδι της
βροχής, η χαρά των παιδιών, τα σοβαρά πρόσωπα των ηλικιωμένων καταστάλαξαν στην
ψυχή μου. Τα χρώματα της Λέσβου εξαντλούν την παλέτα του καλλιτέχνη. Ο
ταξιδιώτης πρέπει να αναζητήσει τη δική του αλήθεια. Η πληθώρα των ερεθισμάτων
που προσφέρει σε καλεί να αφήσεις στερεότυπα και προκαταλήψεις και να δεις την
ομορφιά στο ανεξήγητο, το μαγευτικό».
Ο Ιστορικός της Τέχνης και Καθηγητής του
Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Μανόλης Βλάχος
Αρχές που καθορίζουν
τη ζωγραφική του Αθηναίου και αποτελούν διακριτικά της δουλειάς του είναι,
μεταξύ άλλων, τα εξής: η στενότατη σχέση μεταξύ θέματος – μορφής και εικαστικής
διαπραγμάτευσης, η σύνθεση συγκεκριμένου
και αφηρημένου, η ροπή προς την παραμόρφωση, ως στοιχείο ενός ακραίου
ρεαλισμού, η ιδιάζουσα χρήση του χρώματος, προκειμένου να σημάνει αυτό είτε την
κίνηση είτε τον χώρο…\"